Konstruktív visszajelzés – miért félünk adni, ha közben kapni szeretjük?

A fluktuáció sok cég életében jelent komoly problémát, miközben ennek hátterében gyakran egy egészen egyszerű és könnyen orvosolható dolog áll: 

A feedback hiánya!

De miért okoz ez ekkora problémát?

Nicole Abi-Esber, Juliana Schroeder, Jennifer E. Abel, Preeti Vani és Hayley Blunden a Harvard, a Stanford és más neves üzleti egyetemek kutatói egy sor helyszíni és laboratóriumi kísérlet során azt vizsgálták, hogy mekkora az eltérés a visszajelzés adása iránti hajlandóságunk és a visszajelzés kapása iránti igényünk között. 

Az egyik kísérlet keretében a kutatók egy nyilvános beszédversenyt szimuláltak. A résztvevőket párokba rendezték, ahol az egyik tag volt a szónok, a másik pedig egy előzetes értékelő, akinek visszajelzést kellett adnia partnere gyakorló beszédéről. 

A kísérletet megelőző felmérésből kiderült, hogy a szónokok 86 százaléka szeretett volna visszajelzést kapni, az értékelőknek viszont csak 48 százaléka akart visszajelzést adni.

Na de mi történt ezután?

Az emberek hajlamosak voltak sok pozitív visszajelzést adni („Magabiztosnak tűntél annak fényében, hogy most írtad a beszédet”), de akadtak azért negatív észrevételek („Sokat használtál egy bizonyos szót, amikor nem volt rá szükség”) és semleges megjegyzések is („Úgy érzem, mindenki használhatna több kézmozdulatot általában”). A konstruktív visszajelzés is gyakori volt, minden egyes beszélgetés során körülbelül 4 ilyen kijelentés hangzott el (pl. „Javasolnám, hogy próbálj meg lassítani a beszéded alatt, és dolgozz a tempódon”).

Azon kívül, hogy a visszajelzést adók alábecsülték, hogy partnereik mennyire igénylik a visszajelzésüket, a vizsgálat egy másik fontos dologra is rámutatott: azok, akik több építő jellegű visszajelzést kaptak a gyakorló beszédükről, a élesben végül jobban teljesítettek.

Társaink tehát sokkal jobban igénylik a visszajelzéseinket, mint ahogy mi azt gondolnánk. 

HIVATKOZÁSOK:

[1]: Abel, J., Vani, P., Abi-Esber, N., Blunden, H., Schroeder, J. (2022) Kindness in Short Supply: Evidence for Inadequate Prosocial Input. Current Opinion in Psychology, 101458. cikk https://static1.squarespace.com/static/5c171ac1710699e060ed3d94/t/636da0f212a0cc2039b510a4/1668129011109/Kindness+in+short+supply.pdf

Csatlakozz a több ezer értékesítőhöz, akik sikeresen használják a technikáinkat!

Iratkozz fel az Instant Meggyőzés Klub várólistájára és megkapod a TOP5 meggyőzéstechnikát ajándékba!