A kognitív disszonancia kísérletének atyja Leon Festinger, akinek az elmélete szerint az emberek különböző alapfeltevéseket tartanak a saját világukról- és bármi, ami ezt megkérdőjelezi, az kényelmetlen érzést, azaz kognitív disszonanciát idéz elő bennük.
Első vizsgálatát ebben a témában 1959-ben végezte, melynek célja az volt, hogy a kutatás résztvevőiben előidézze ezt a belső konfliktust.
A részvevőknek monoton, unalmas feladatokat kellett végezniük. Ezután megkérték a feladatot végző alanyokat, hogy tájékoztassák a csoport másik felét.
Valójában ekkor osztódik a vizsgált csoport- három részre: aki egy dollárt kap, aki húsz dollárt, és a kontroll csoportra. Így jön létre a disszonancia, azaz, hogy melyik csoport választja azt, hogy elmondja az igazságot, és melyik fog hazudni a feladatról.
Az eredményekben az mutatkozott meg, hogy akik 1 dollárt kaptak, ők vallották a leginkább azt, hogy élvezték a feladatot, és újra megismételnék; akik húsz dollárt kaptak, náluk ez kevésbé volt jellemző; a kontroll csoport pedig a legrosszabb eredményeket érte el.
A legfontosabb kérdés, hogy mégis hogyan alkalmazhatod ezt vállalkozásodban?
A nagy jutalom ígérete egy feladatért cserébe nem biztos, hogy mindig kifizetődő. A kísérlet is bizonyítja, hogy gyakran hatásosabb lehet a feladat sikeressége szempontjából, ha csak csekély, de mégis értékelhető jutalmat ajánlunk fel.