Mindig ösztönzően hat a magas jutalom?

A kognitív disszonancia kísérletének atyja Leon Festinger, akinek az elmélete szerint az emberek különböző alapfeltevéseket tartanak a saját világukról- és bármi, ami ezt megkérdőjelezi, az kényelmetlen érzést, azaz kognitív disszonanciát idéz elő bennük.

Első vizsgálatát ebben a témában 1959-ben végezte, melynek célja az volt, hogy a kutatás résztvevőiben előidézze ezt a belső konfliktust.

A részvevőknek monoton, unalmas feladatokat kellett végezniük. Ezután megkérték a feladatot végző alanyokat, hogy tájékoztassák a csoport másik felét.
Valójában ekkor osztódik a vizsgált csoport- három részre: aki egy dollárt kap, aki húsz dollárt, és a kontroll csoportra. Így jön létre a disszonancia, azaz, hogy melyik csoport választja azt, hogy elmondja az igazságot, és melyik fog hazudni a feladatról.

Az eredményekben az mutatkozott meg, hogy akik 1 dollárt kaptak, ők vallották a leginkább azt, hogy élvezték a feladatot, és újra megismételnék; akik húsz dollárt kaptak, náluk ez kevésbé volt jellemző; a kontroll csoport pedig a legrosszabb eredményeket érte el.

A legfontosabb kérdés, hogy mégis hogyan alkalmazhatod ezt vállalkozásodban?
A nagy jutalom ígérete egy feladatért cserébe nem biztos, hogy mindig kifizetődő. A kísérlet is bizonyítja, hogy gyakran hatásosabb lehet a feladat sikeressége szempontjából, ha csak csekély, de mégis értékelhető jutalmat ajánlunk fel.

Forrás:
http://psycnet.apa.org/record/1963-02506-001
https://www.simplypsychology.org/cognitive-dissonance.html
Festinger, L. (1962). Cognitive dissonance. Scientific American, 207(4), 93-107
Leon Festinger- Stanford University, USA

Csatlakozz a több ezer értékesítőhöz, akik sikeresen használják a technikáinkat!

Iratkozz fel az Instant Meggyőzés Klub várólistájára és megkapod a TOP5 meggyőzéstechnikát ajándékba!