Miért gondoljuk néha, hogy a kevesebb jobb?

A „kevesebb-több hatás” (less-is-better effect) egy kognitív torzítás, amely miatt az emberek néha a kisebb értékű opciókat vonzóbbnak találják, ha azokat önállóan értékelik. Ez az effekt számos területen megfigyelhető, például a fogyasztói döntésekben, az ajándékozásban vagy akár a munkahelyi értékelésekben.

Christopher Hsee 1998-as kísérlete jól szemlélteti ezt a jelenséget. Egyik vizsgálatában két jégkrémadagot mutatott a résztvevőknek: az egyik 7 uncia volt egy kis csészében, amely így tele volt, a másik 8 uncia egy nagyobb csészében, amely félig üresnek tűnt. Noha az utóbbi több jégkrémet tartalmazott, az emberek az előbbit értékelték magasabbra. Ez azt mutatja, hogy a döntéseinket nem mindig racionális szempontok, hanem vizuális és érzelmi benyomások is irányítják.

A munkahelyeken is előfordulhat ez a torzítás. Például egy vezető hajlamosabb lehet egy olyan alkalmazottat jobban értékelni, aki kevesebb, de látványos eredményt mutat fel, mint egy másikat, aki több, de kevésbé látványos munkát végez. Egy kisebb, de látványosan sikeres projekt nagyobb elismerést kaphat, mint egy összetettebb, hosszabb távú fejlesztés, amelynek hatása kevésbé érzékelhető azonnal.

Forrás: Hsee, C. K. (1998). Less is better: When low‐value options are valued more highly than high‐value options. Journal of Behavioral Decision Making, 11(2), 107-121.

Csatlakozz a több ezer értékesítőhöz, akik sikeresen használják a technikáinkat!

Iratkozz fel az Instant Meggyőzés Klub várólistájára és megkapod a TOP5 meggyőzéstechnikát ajándékba!