Ganske és Hebl 2001-es kutatásukban azt vizsgálták, hogyan befolyásolják a nemi sztereotípiák az emberek emlékezetét egy történet kapcsán. A résztvevők ugyanazt a történetet hallották, de egyik csoport férfi (John), a másik női (Silvia) névmásokkal kapta meg. Az eredmények azt mutatták, hogy a hallgatók saját sztereotípiáik alapján torzították az emlékeiket: a férfi karakter agresszívebbnek és férfiasabbnak tűnt, míg a női karaktert inkább érzelmesebbnek és nőiesebbnek írták le.
A „leveling” során bizonyos részletek elhagyásra vagy egyszerűsítésre kerülnek, míg a „sharpening” esetében egyes elemek kiemelésre vagy felnagyításra kerülnek.
Az emberek hajlamosak a történeteket a saját előítéleteik szerint „kiegyengetni” vagy „élesíteni”, ezzel erősítve a nemi sztereotípiákat.
Forrás: Ganske, K. H., & Hebl, M. R. (2001). Once upon a time there was a math contest: Gender stereotyping and memory. Teaching of Psychology, 28(4), 266-268.