Kisebb vagy nagyobb mértékben mindannyiunk életében jelen van a zene. Ám arra kevesen gondolnak, hogy a szórakozás mellett sok minden másra is jó lehet.
Már pusztán a beszéd is nagy hatással lehet ránk, de a ritmussal, különböző dallamokkal és egyedi stílussal a zenék és dalok olyan befolyást gyakorolhatnak ránk, melyekről nem is sejtünk.
Egy kísérletben a zene hatását és a vásárlói magatartást vizsgálták.
A kutatók négy német és négy francia bort helyeztek egymás mellé polcokra egy bevásárlóközpontban. Szárazság/édesség szerint, illetve ár szerint párosították össze őket.
Mind a 4 polcon egy francia és egy német bor állt, a nemzetiségek zászlóival.
A borok felett egy hangszórót helyeztek el, amely felváltva német és francia zenét játszott a különböző napokon – ezzel szerették volna tesztelni, hogy milyen hatással van a zene a vevőkre a bor vásárlásakor. (North, A. C., Hargreaves, D. J. and McKendrick, J. 1999)
Az eredmény?
Amikor francia zene szólt a hangszóróból, a francia bor fogyott jobban, amikor német zenét játszottak, a német borból vittek többet.
Az italokat megvásárló embereket a kutatók megkérték, hogy töltsenek ki egy kérdőívet, amibe 44 vásárló (a vásárlók 54%-a) egyezett bele.A kérdőív válaszai alapján az emberek a francia zene hallatán Franciaországra, a német zene hallatán pedig Németországra asszociáltak.
A válaszadók általános preferenciái nem tértek el a borok terén (így ez nem befolyásolta a kísérletet), valamint csak 6 megkérdezett válaszolt “igen”-nel arra a kérdésre, hogy “Befolyásolta Önt a zene amikor kiválasztotta a bort?”.
A kísérlet alapján arra következtethetünk, hogy a vásárlók nem voltak tudatában, milyen hatással volt rájuk a zene.(North, A. C., Hargreaves, D. J. and McKendrick, J. 1999) (Erről már korábban több cikkben is írtam mint pl: ITT
A zene vásárlóra gyakorolt befolyása sok mindentől függ.
Még ha nem is vagyunk teljesen otthon a zene viselkedésre gyakorolt pontos hatásaiban, kis kreativitással akkor is fel tudjuk használni az értékesítésben.Egy másik kísérletből (amelyben szintén a zene és a borvásárlás kapcsolatát vizsgálták) például kiderült, hogy a komolyzene hatására több bor fogy. (Areni, C., Kim, D. 1993)
Néhány kérdés megválaszolásával könnyen előnyünkre fordíthatjuk ezeket a hatásokat.
Mi a termékünk? Milyenek a vásárlóink? Milyen az imidzsünk? Milyen hatást szeretnénk kiváltani? Milyen zene illene mindehhez?
Ha kis figyelmet fordítunk ezekre, akkor a zene egy erőteljes ‘fegyverünk’ lehet, ami nemcsak az imidzsünket és a vásárlói élményt javíthatja, hanem az eladási számokat is növekedésre késztetheti.
Hivatkozások:
- North, A. C., Hargreaves, D. J. and McKendrick, J. 1999, The Influence of In-Store Music on Wine Selections, Journal of Applied Psychology 84(2):271-276
- Areni, C., Kim, D. 1993, The influence of background music on shopping behavior: Classical versus top-forty music in a wine store, n.p.
- http://tenudge.eu/project/store-music-nudges-wine-choice/?fbclid=IwAR37H99XbnI5PxPen_LCt_LhzggpwGpRBtbLiG_GXGI6e_BZn3TGzyfijT8