[et_pb_section admin_label=”section”]
[et_pb_row admin_label=”row”]
[et_pb_column type=”4_4″]
[et_pb_text admin_label=”Text”]
Gyakori kérdés, hogy hogyan szoktassunk rá embereket új dolgokra. Hogyan érjük el, hogy egyes viselkedést vagy cselekedetet folyamatosan végrehajtsanak? Legyen ez akár egy munka végrehajtása, egy üzlet vagy szerződés állandó megújítása, vagy akár csak egy szimpla takarítás gyermekünktől.
Hogyan vegyük rá, hogy ne csak egyszer, hanem folyamatosan és rendszeresen hajtsa végre az adott feladatot?
A megoldáshoz szükséges ismerni azt a kísérletet, amely alapjaiban határozza meg ezt az elméletet.
B. F. Skinner a klasszikus pavlovi kísérletet fejlesztette tovább, a megerősítés és az azt követő cselekedet közötti kapcsolatokat vizsgálta, embereken is. Skinner arra jött rá, hogyha egy bizonyos cselekvést ösztönözni akarunk, akkor folyamatos megerősítésre van szükség.
De az sem mindegy, hogy mikor, és milyen mértékben.
Ekkor jött rá, hogy a kaszinózás fellegvárában, Las Vegasban (és minden más kaszinóban), éjjel- nappal emberek százai, ezrei dobálják be pénzüket a nyerőgépekbe- úgy, hogy közben rendkívül ritkán nyernek.
A nyerőgépek általában a folyamatos megerősítés elvén működnek. Azaz, jutalmaznak minket.
Ugyanígy kell nekünk is tennünk, ha el szeretnénk érni, hogy valaki cselekedjen.
Ha ki akarjuk alakítani a viselkedés folyamatosságát, mindig, amikor a kívánt módon viselkedik vagy cselekszik, megerősítés szükséges.
Ugyanez alkalmazandó fordítva is, ha azt szeretnénk, hogy abbahagyjon valamit- meg kell vonni a megerősítést tőle.
Kérdés viszont, hogyha a viselkedés rutinná válik, hogyan folytassuk, hogyan tartsuk ezt fent?
Amennyiben azt vesszük észre, hogy a cselekvés rutinná vált, váltsunk sémát, és találjunk egy új típusú jutalmat vagy megerősítést- így fenntarthatjuk a kívánt viselkedést.
Ettől azonban van egy sokkal hatékonyabb taktika, amit a kaszinóktól kezdve, a közösségi oldalakon át, okostelefonok alkalmazásain keresztül egészen addig használnak, mint például a fogyasztási termékekben (chips, csokoládé) elrejtett ajándékok. 
Ez az ún. változó gyakoriságú megerősítés, melynek lényege, hogy nem minden végrehajtott cselekvés után jutalmazzuk az alanyt, hanem a cselekvés egy bizonyos számú ismétlés után, ami azonban véletlenszerű és kiszámíthatatlan.
Az alany nem tudja, hogy mikor kap jutalmat, éppen ezért újra és újra ismétli a cselekvést; és ennek fennmaradása a jutalom végleges megszűnése után is hosszú ideig él. Ahogy a kutatók mondják, a cselekvés ellenáll a kihalásnak.
A fentebb említett példák alapján, így vannak megcsinálva:
– a kaszinók nyerőgépei
– a közösségi oldalak értesítései, melyek véletlenszerűek, nem állandók, és folyamatos használatra, feltöltésre ösztönzik a felhasználót
– boltokban gyakran látjuk, hogy „minden 5. nyer”, vagy sorjegyet adnak a vásárlás után
forrás:
Weinschenk, S., A meggyőzés tudománya, HVG könyvek, 2015
[/et_pb_text]
[/et_pb_column]
[/et_pb_row]
[/et_pb_section]