Mint már előző cikkeinkből is kiderült, a meggyőzési stratégiák tudományosan bizonyítottak. Ha megfelelően használjuk őket, hatással lehetnek ügyfeleinkre, tárgyalópartnereinkre- és segítségükkel könnyebben tudjuk érvényesíteni akaratunkat.
Egy tárgyalás során két választásunk van. Vagy az elszenvedői vagy a haszonélvezői leszünk a befolyásolás folyamatának.
Ha elsajátítjuk azokat az egyszerű gyakorlatokat, melyeket a következőkben ismertetünk, garantáltan mi leszünk a vezető felek egy személyes eladás vagy egy tárgyalás során.
Robert Cialdini a meggyőzés és szociálpszichológia elismert nemzetközi szakértője felállított 6 fontos pontot, melyeknek érvényesülni kell ahhoz, hogy tárgyalásunk a mi sikerünkkel végződhessen.
1. Rokonszenv
Csak olyan embereknél lehetünk sikeresek a meggyőzés során, akik kedvelnek minket. Alapvetés a meggyőzés folyamatában, hogy az ügyfelünk kedveljen minket, ezért ehhez az szükséges, hogy a rokonszenvünkről biztosítsuk a másikat- amennyiben erre adódik alkalom. Nagy segítség lehet ebben egy közös téma, vagy közös érdeklődési kör megtalálása.
Vigyázni kell azonban, hogy ez a rokonszenv ne csapjon át hízelgésbe, ugyanis ha nem vagyunk őszinték, az a másiknak is fel fog tűnni!
2. Következetesség
Kicsit hasonló az előző ponthoz, de mégis különböznek. A legtöbb ember a kiszámíthatóságot keresi. Éppen ezért elengedhetetlen az, hogy azt lássak rajtad partnereid: megbízhatnak benned. Kiváló lehet például egy közös ügy keresése, melyet mindketten támogattok. A kölcsönös szimpátia kialakítása után a bizalom elérése sokkal könnyebb.
Figyelni kell rá, hogy csak olyan közös ügyhöz add a neved és az arcod, mellyel valóban egyetértesz, különben könnyen kínos helyzetbe kerülhetsz vagy hiteltelenné válhatsz!
3. Tekintély
Te hallgatnál olyan valakire, akinek nincs tekintélye az adott témában? Vennél valaki olyantól egy terméket, aki nem tudja, hogy mit is akar eladni? Ugye, hogy nem. Más sem. Bármilyen témában akarsz meggyőzni valakit- legyen az egy termék eladása, egy szerződés megkötése, nézz utána minden eshetőségnek- legyél szakértője a témának!
Azonban ne ess át a ló másik oldalára! Ne akarj rajta felülkerekedni, ne oktasd ki, inkább segíts neki, hogy megértsen mindent!
A fentebb említett technikák gyakorlást igényelnek, viszont ha megtanuljuk őket használni, akkor sokkal könnyebben boldogulhatunk, nem csak a személyes eladásaink, üzletkötéseink során; hanem a társas kommunikációban is.
A következő 3 gyakorlatot holnap mutatjuk be nektek!
forrás: https://www.influenceatwork.com
Cialdini, R.- Pre-Suasion- A Revolutionary Way to Influence and Persuade, Simon& Schuster, 2016
Cialdini, R.- Hatás- A befolyásolás pszichológiája, HVG Könyvek Kiadó, 2009