Bizonyára Veled is előfordult már, hogy egy megbeszélésen ültél, és egyszer csak azt vetted észre, hogy hosszan folyik a vitatkozás teljesen jelentéktelen dolgokról.
Ismerkedj meg a kerékpártároló hatással (bikeshedding)!
Holmes és Zimmermann 2016-os tanulmányukban felhívták a figyelmet arra, hogy a szoftvermérnökök gyakran elakadnak egyszerű problémákon, miközben nagy adathalmazokat dolgoznak fel. Több időt fordítanak arra, hogy kiválasszák a megfelelő programot, oszlopneveket válasszanak, és formázzák az oszlopokat, miközben az adatot figyelmen kívül hagyják. Ezért egyszerű döntésekre koncentrálnak, ahelyett, hogy prioritást adnának a lényegesebb feladatoknak.
A kerékpártároló hatás egy olyan jelenség, amikor túlzott időt szentelünk jelentéktelen részleteknek, miközben elhanyagoljuk a valóban fontos dolgokat. Például egy munkahelyi megbeszélésen lehet, hogy órákat töltünk azzal, hogy eldöntsük, milyen színű legyen a kerékpártároló, miközben a cég fontosabb ügyeiről alig esik szó.
Ez a jelenség fontos téma mind személyes, mind csoportos szinten, mivel hatással van mindennapi döntéseinkre és a munkahelyi hatékonyságra. Tudatosítása segíthet abban, hogy hatékonyabban kezeljük az időnket és jobban koncentráljunk a lényeges dolgokra.
Értékesítőként kihasználhatod a kerékpártároló hatást azáltal, hogy az ügyfelek figyelmét könnyen érthető részletekre irányítod, amelyekkel könnyebben azonosulnak. Ez segíthet megerősíteni az érdeklődésüket és bizalmukat a termék vagy szolgáltatás iránt. Emellett az is fontos, hogy az ügyfelek részvételét és hozzájárulását is felkérjük, amely tovább erősítheti az ő érdeklődésüket és hajlandóságukat a vásárlásra.
Forrás:
Holmes, R., & Zimmerman, T. (2016). Look for state transitions in temporal data. In T. Menzies & L. Williams (Eds.), Perspectives on Data Science for Software Engineering (pp. 133-135). Elsevier.