Előző cikkünkben- amelyet, ha nem olvastatok, mindenképp azzal kezdjétek, ide kattintva! – megismerhettétek a meggyőzési stratégiák 8 alapvető trükkjét, melyet nem csak mi alkalmazhatunk, hanem biztosak lehetünk benne, hogy rajtunk is alkalmaznak.
Rendkívül hasznosak lehetnek, nem csak otthon, hanem tárgyalások, konferenciák és akár üzleti reggelik során is, ugyanis ezek használatával rendkívüli módon megnőhet az üzletkötéseink hatékonysága.
Következzen a második rész, a 16 meggyőzési stratégia második fele:
9. Hivatkozás az erkölcsre (Immorális leszel, ha nem segítesz)
- Ha segítesz, a hátrányos helyzetű gyermekek taníttatását segíted.
- A vidéki fiatalokat segítenünk kell a sikeres fejlődésük miatt.
10. Pozitív közérzet (Ha segítesz, jól fogod magad érezni)
- Nyugodt lelkiismerettel feküdhetsz le aludni, ha segítesz a szegény gyermekeken.
- Segíteni jó érzés másokon!
11. Negatív közérzet (Rosszul fogod magad érezni, ha nem engedelmeskedsz)
- Ha nem segítesz, ezek a gyermekek ma este nem fognak enni.
- Etiópiában éheznek, te pedig kidobod a maradékot.
12. Pozitív hasonlítás (Egy jó ember engedelmeskedne)
- Már nagyon sok jóérzésű ember adakozott nekünk.
13. Negatív hasonlítás (Csak egy rossz ember nem engedelmeskedik)
- Csak az nem segít a gyerekeken, akinek nincsenek érzései.
14. Önzetlenség (Szükségem van rá, hogy engedelmeskedj, ezért tedd meg nekem.)
- Csak a kedvemért adj egy pár Forintot.
- Csak az én kedvemért, írd alá plusz egy évre.
15. Pozitív megbecsülés (Általad fontosnak tartott embereknek jó véleménye lesz rólad)
- A szüleid is büszkék lesznek rád, ha lediplomázol.
- A barátnőd biztosan nagyon fog szeretni azért, mert látja, hogy gondolsz a jövődre, és aláírod még egy évre ezt a biztosítást.
16. Negatív megbecsülés (Általad fontosnak tartott embereknek rossz véleménye lesz rólad)
- A szüleid nem lesznek túl büszkék rád, ha abbahagyod az egyetemet.
- A barátnőd felelőtlennek fog gondolni, hogy nem kötsz biztosítást az autódra.
Ahogy láthatjuk, a stratégiák akár egymásra is épülhetnek, sőt kombinálhatjuk őket. Van amelyik jobban, van amelyik kevésbé hatékonyan használható egy- egy meggyőzési folyamat során.
Ezek a stratégiák viszont rendkívül hasznosak lehetnek, nem csak azért, hogy mi győzzünk meg másokat, hanem azért is, mert fel tudjuk ismerni ezeket a jeleket, és tudjuk azt, hogy mivel akarnak minket befolyásolni.
forrás: Síklaki, I. (1993) A meggyőzés pszichológiája. Budapest: MTA Pszichológiai Intézet
Marwell, G. and Schmidt, D. (1967) Dimensions of compliance-gaining behavior: An empirical analysis. Sciometry, 30, 350-364.